15 Ocak 2017 Pazar

Eyvah bebeğim kusuyor!

Hamileliğim sırasında bebek alışverişi yaparken yenidoğan setlerinde neden önlük bulunduğunu anlayamamıştım. Bebek emerken önlüğe neden ihtiyaç vardı ki? Herhalde biberonla beslenen bebekler için koyuyorlar, belki biberonla verirken mama akıyordur gibi düşünceler aklıma gelmişti. Öyle gereksiz gördüm ki hastane çantasına koymadım bile. Ağız bezleri de aynı şekilde; annem mermerşahi kumaş alıp harıl harıl ağız bezi yapıyor ve bunların çok önemli olduğunu söylüyordu. Annem öyle diyorsa bir bildiği vardır diye düşünmekle beraber ne işe yarayacağını anlamamıştım. Bu arada aldığımız bazı tulum takımlarında bulunan fularları da bandana sanıyordum. Amma velakin önemlerini kavrayamadığım bu önlükler, fularlar, ağız bezleri doğumdan sonra yaklaşık 9 ay boyunca en yakın arkadaşlarım oldu çünkü Mert doğduğu ilk günden itibaren kustu, kustu ve kustu…

Emdikten hemen sonra gaz çıkarırken direkt emdiği sütü kusuyor, emdikten bir süre sonra ise sütün mide asidi ile karşılaşmasına bağlı olarak peynir (süt kesiği) gibi kusuyordu. Sorun fizyolojik reflüydü; yani yemek borusu ile mide arasındaki kapakçık mekanizmasının henüz tam gelişmemesi.  Doktorumuz daha ilk kontrolde en çok 4. Ayda kusacağını, 6-9. Aylar arasında kusmasının biteceğini, ilaç tedavisine gerek olmadığını söyledi ve her kontrolde bunları tekrarladı. Aynen dediği gibi oldu 4-5 ay civarı kusması çok arttı ve üstelik buna salya da eklendi, 6 aydan sonra ek gıdaya geçince katı gıdaları da kusmaya başlamasıyla kusmuklar harika lekeler bırakır hale geldi, tam artık geçmeyecek derken giderek azaldı, azaldı ve 9. Ay civarı bir baktık ki artık kusmaz olmuş. Yani sabrın sonu selamet. Bebekte fizyolojik reflü olması, annelik iş yükünü bir tık daha artıran bir durum ama Allah başka dert vermesin, bu bir hastalık bile değil ve zamanla kendiliğinden geçiyor.
Sabretmek dışında kusmayı azaltmak için yapılabilecek diğer şeyler ise;
  •    Yatağının baş kısmını yükseltmek; bunun için reflü yatakları var ama ben almadım, döşeğin altına battaniye vs koyarak yükselttik.
  •     Beslendikten sonra hemen yatırmamak bir süre dik pozisyonda tutmak. Özellikle altını zorunlu haller dışında beslenmeden önce değiştirmelisiniz çünkü bacakları karına doğru ittiğinizde mideleri doluysa garanti kusuyorlar
  •     Beslendikten sonra hoppidi hoppidi zıplatmamak.
  •     Sık sık, az az beslemek. Bu, yenidoğan döneminde pek mümkün değil gibi ama ben 3. Ay civarı bir çocuk cerrahı arkadaşımın önerisiyle bunu yapmaya başladım. Daha önce her beslenme vaktinde iki memeyi de emzirirken, daha sık besleyip her seferde tek memeyi emzirmeye başladım. Bu şekilde beslenme sonrası kustuğu miktar, biraz azaldı gibi, en azından ben, sütümün daha az ziyan olduğunu hissettim.

Bu 9 ay boyunca Mert her yere kustu; kendi üstüne, bizim üstümüze, yatağına, yerlere, kanapelere, oyuncaklarına, gelen misafirlerin üstüne. O kadar çok kusuyordu ki bazen fark etmiyorduk bile, bazen de kucağımızda yürürken bir ‘çap’ sesi duyuyorduk, bir bakıyorduk ki yere kusmuş. Uykusunda kusar da aspire eder korkusuyla ben Mert’i hep yan yatırdım. Ama yine de ilk haftalarda sık sık uyanıp kustu mu diye kontrol ediyordum. Her kustuğunda çarşafını değiştirmemek için yatağın baş kısmında, çarşafın üstüne pamuklu bezler seriyor, ıslandığında bunları değiştiriyorduk.

Gelelim önlük mevzuuna; ilk zamanlar yenidoğan setlerindeki önlükleri kullandık ama arkası çıt çıtlı olan önlükler, biraz boynuna bol kaldığı için yaka kısmı yine açıkta kalıp ıslanıyordu. Bir ara annemin yaptığı mermerşahi ağız bezlerini yakasına sıkıştırdık ama bunlar da ince olduğu için hemen sırılsıklam oluyordu. Bunun üzerine annem eski tip klasik mendiller çıkardı, bunları yakasına sıkıştırdık bir süre, bunlar daha kalıncaydı ama biraz küçük kalıyordu. Büyüdükçe emdiği ve kustuğu miktar arttıkça daha büyük ağız bezleri kullanma ihtiyacı doğdu ve bu noktada Mycey’nin müslin ağız bezleri resmen hayat kurtardı. 6’lı satılan bu kare şeklindeki bezleri, biz annemin fikriyle üçgen şeklinde katlayıp, fular gibi boynuna bağladık, kıyafetlerini kusmuklardan en iyi bu şekilde koruyabildik.
mycey ağız bezleri

Bu çok amaçlı bezlerin en önemli avantajlarından biri, yıkanınca çok çabuk kuruması. Malum önlükler daha kalın oluyor ve daha geç kuruyor. Kusan bir bebeğiniz varsa yıka, kurut, tekrar kullan devir daimini sıkça yaptığınız için çabuk kuruması çok önemli. Ben de bu bezlerden 3 paket vardı ama inanır mısınız yine de bazen temiz ve kuru bez kalmıyordu. Ben bu bezleri gün içinde lavabo kenarında biriktirip Mert uyuyunca elde beyaz sabunla yıkıyordum, bazen o kadar bez birikiyordu ki ben yıkamayı bitirmeden uyanıveriyordu. Akşama doğru birikenleri de günün kirlenen kıyafetleriyle beraber Mert uyuyunca makinede kısa programda yıkıyordum. Çamaşır makinesi her gün istisnasız çalışıyordu. Her ne kadar kıyafetlerini korumaya çalışsak da bazen tam giydirirken kusuyordu, bazen önlüğü takmak üzereyken kusuyordu, bazen fışkırtarak kusup önlüğü aşıyor, alt pijamasını bile ıslatıyordu. Öyle her ufak tefek kusmukta üstünü değiştirirsem akşama kadar giyecek temiz bir giysisi kalmayacağı için, kusmuklu giysinin altına yine mycey’nin ağız bezlerinden yerleştirmek suretiyle iç zıbınını ıslanmaktan koruyordum. Bu şekilde kıyafet değişimini günde 3-4 ile sınırlamaya çalışıyordum. O dönemde evde giydiği kıyafetleri kusmuklardan ve her gün yıkanmaktan yüzüne bakılmaz bir hal aldıkları için çoğunu sonradan temizlik bezi yaptım. Aynı durum kendi kıyafetlerim için de geçerli; doğumdan sonra emzirmek kolay olsun diye annem, evde giymem için 2 tane kareli oduncu gömleği vermişti; biri siyah, biri mavi. Abartmıyorum ilk 5-6 ay evde sadece bu 2 gömleği giydim, bu gömlekleri günde kaç kez ıslak mendille silmek zorunda kalıyordum Allah bilir. Birinin üzerindeki kusmuklar, silme seviyesini geçip yıkanma seviyesine gelince diğerine geçiyordum. Renkleri itibariyle kusmuk lekeleri belli olmuyordu. Ama yaz gelince mecbur tişörte geçtim. Kusmalar bitince de daha önce kendime söz verdiğim gibi bu iki gömleği çöpe attım.

Kusma işi en çok dışarı çıkarken veya misafir geldiğinde zorluyor, tam giyinip hazırlanıyorsunuz hoop baştan üst değiş, hatta bazen ikinizin birden değişmesi de gerekiyor ki o, en gıcığı. Bir keresinde tam bebek görmeye gelen arkadaşlarım kapıyı çaldığı anda kusup ikimizin de üstünü berbat etmişti. Çantaya yedek kıyafetler, ağız bezleri, fularlar, önlükler koy derken evden çıkmak bayağı vaktimizi alırdı. Bazen dışarıda o kadar kusardı ki keşke kendime de yedek kıyafet alsaydım diye düşündüğüm olurdu. Bir de çok kustuğunu görenlerin ‘Niye bu kadar çok kusuyor?’ diye darlamaları da cabası. Bu arada daha çok eskilerin söylediği ‘kusan bebek iyidir’ diye bir laf da var ama ben nesi iyiymiş anlamadım valla.

Mert yaklaşık 40 günlükken yılbaşı için Noel Baba tulumu almıştım ona, fotoğraf çektirelim diye giydirdim ama fotoğraf çektirdiğimiz kısa süre içerisinde sayısız kez kustu tuluma. Hatta aşağıdaki fotoğrafta tam kusarken görülüyor😄 Bu temsili fotoğraf, kanımca kusmuklu günlerimizi çok güzel özetlemekte😊

bebeklerde kusma


mycey müslin önlük
Mycey müslin fular
Şimdi biraz benim kullandığım önlük ve fularlardan bahsetmek istiyorum. Ben bunları evde kullanılan gündelikler ve dışarıda ya da misafir gelince kullanılanlar olarak 2 gruba ayırdım. Evde yukarıda bahsettiğim gibi en çok mycey’nin müslin ağız bezlerini fular şeklinde bağlayıp kullandım, benim aldıklarım mavi, pembe ve sarı şeklinde 6’lı paketti ama şimdi beyazı ve desenlileri de çıkmış. Bizim oğlan zayıf olduğu için bezleri kolayca ensesinden bağlayabiliyordum ama yetişmiyorsa ucuna çıtçıt da dikebilirsiniz. Ama uğraşmak istemiyorsanız geçenlerde gördüm mycey, müslin bezlerinden arkası çıtçıtlı fular da üretmiş, ikili pakette satılıyor, görünüş itibariyle gündelik kullanım için daha uygun gibi. Eğer bu ürün daha önce piyasada olsaydı kesin alır ve denerdim.
Bu bezlerin yanında gündelik olarak, almış olduğum tulum takımlarının önlüklerini de kullandım ama arkası çıtçıtlı olanlar, genellikle bol geldi, arkası cırtcırtlı veya bağlamalı olanlar daha çok işime yaradı.

babyjem pedli önlük
english home önlük Babyjem’in boyun kısmı pedli, penye, arkası cırtcırtlı mama önlüğünü bir bebek mağazasında görünce çok işe yarayacağını düşünerek hemen aldım. İyi ki sadece 1 tane almışım çünkü boynu Mert’e bile dar geldi üstelik cırt cırtı çok sert ve hemen ensesini kızarttı, sadece kısa süreli ilaç içirirken falan kullanılabilir. Aldığım en gereksiz ürünlerden biri de English Home'un sol üstte görülen çıtçıtlı önlükleri oldu, hem boynu aşırı bol, hem önü çok dar, hem de ince olduğu için çabucak ıslanıyor. Desenlerinin güzelliğine kanıp almıştım ama aşırı kullanışsız.
Bütün bunların dışında gündelik kullanımdaki açık ara en iyi önlükle maalesef çok geç tanıştım;ikea himmelsk mama önlüğü.

ikea himmelsk mama önlüğü

Mert yaklaşık 6 aylıkken ek gıda hazırlığı için ikea’ya gittiğimde keşfettim bu önlükleri, keşke daha önce gitseymişim, meğer bebek-çocuk ürünleri çok güzelmiş, daha önce bu kısmı hep bypass ettiğim için hiç fark etmemişim. 3’lü pakette satılan önü penye arkası polar, yumuşak cırtcırtlı bu önlükler, bir harika gerçekten. Üstelik fiyatı da aşırı uygun, 3 tanesi 9,99tl. Eğer bebeğiniz çok kusuyorsa veya salya akıtıyorsa hiç diğer ürünlerle oyalanmadan direkt bu önlükleri alın bence. Ben Mert’in salyasının sonunda bittiği 12.aya kadar evde devamlı bu önlükleri kullandım. Hem kalın hem geniş olması sayesinde çabucak sırılsıklam olmuyor, cırtcırtı yumuşacık, boyun kısmı ne bol geliyor ne de çok sıkıyor. Tek dezavantajı, yazın çok sıcaklarda çok kalın olması nedeniyle bunaltması olabilir.

Dışarı çıkarken ya da misafir geldiğinde kıyafetleriyle daha hoş durduğu için fular takmayı tercih ettim. 1 senede ufak çaplı bir fular koleksiyonumuz oldu😊  Babaannesinin aldığı Marks and Spencer tulumların benim daha önce bandana zannettiğim 2 adet kalın penye fuları vardı, bir süre bunları kullandık. Yalnız fular alırken size önerim beyaz tonlarını pek tercih etmeyin, çok çabuk sararıyorlar. Nitekim bizimkiler bu nedenle kısa sürede gündelik bölümüne geçiş yaptı.

salya fularıMert’e hamileyken ona ilk aldığım, Kanz’dan bir tulum takımıydı.
Bu takımı maalesef çok giyemedi ama fularını, Mert doğduğundan beri kullanıyoruz, kim bilir kaç kere yıkandı ve hala sapasağlam. Bu benim en sevdiğim fular, fotoğrafta da gördüğünüz gibi renkleri itibariyle birçok kıyafetiyle de uyum sağlıyor, arkası bağlamalı ama hiç çözülmüyor, yıkandığında çabucak ütü istemeden kuruyor. Bu tarz bir fular bulursanız kaçırmayın derim.


Havaların ısınmasıyla Mert’le daha çok dışarı çıkmaya başladık bu nedenle fular ihtiyacımız da arttı. Ben de ayrı satılan modelleri denemeye başladım.
Önce babyjemin yandaki modelini aldım, arkası havlu kumaş, çıtçıtlı geniş bir model.
babyjem mavi fular
Boyun kısmının biraz bol olup çenesini kapatması dışında bir kusuru yok. Ama maalesef mavi ve pembe olmak üzere sadece 2 model.

Ebebekte satılan carminbaby  markasının ise çok çeşitli, esprili fular modelleri var, arkası polar kumaş, çıtçıtlı. Ben aldığımda tanesi 9,9 tl’di, bana biraz pahalı geldiği için çok güzel modeller olmasına rağmen sadece 2 tane aldım, 1 tanesi uzun kullanım sonunda sarardı, soldu. Ama genel olarak önerebilirim.
carmin baby önlük


Model çeşitliliği açısından diğer önerebileceğim marka da, lcw. Ben lcw bebek ürünlerini çok beğeniyorum ve sıkça da kullanıyorum. Yazın tesadüfen mağazada renk renk modelleri görünce hemen aldım, Mert, bütün yaz rengarenk tişörtleriyle lcw fularlarını taktı. Benim aldıklarım sırf penyeydi, ince olması yaz için uygundu.

lcw salya fuları

mycey salya fularıGeçenlerde mağazada baktığımda yeni modellerin arkasının havlu kumaş olduğunu gördüm, herhalde mevsime göre revize etmişler. 2'li halde satılıyor, fiyatları da gayet uygun. Boyun kısımları 2 seviye çıtçıtlı, bizimkine tam oldu ama daha iri bebeklerin boynunu sıkabilir almadan önce denemenizi tavsiye ederim. Ben, bu deneme işini yapmadan aldığım için elimde bol gelmesi nedeniyle pek kullanamadığım hatta markasını dahi hatırlamadığım fularlar da var. Mesela Toker bebeden Andy wawa’nın çok güzel marine desenli 2'li fular takımını almıştım, aşırı bol geldi, annem arkasını kısaltıp tekrar çıtçıt dikti de bir süre kullanabildik.

Koleksiyonun hatırladığım son parçası da Mycey’nin önü penye arkası havlu fuları olsa gerek, güzel bir fular ama model çeşitliliği pek yok, fiyatı da eh işte.

Eveet bizim Mert ile reflü maceramız bu şekilde geçti gitti çok şükür, Allah beterinden korusun. Benzer sorunları yaşıyorsanız umarım bu yazıyla size yardımcı olabilmişimdir.

Sağlıkla kalın…


4 yorum:

  1. Çidocum resmen fular koleksiyonu yapmışsın:)
    Bunlardan birkaçını biz de kullandık Mehmet e. Zehra Mina da pek yoktu böyle fular filan, her gün yeni şeyler çıkıyor. Gerçi bizimkiler pek kusmadığından çok ihtiyaç olmamıştı. Fularları diş çıkarma döneminde salyadan önleri ıslanmasın diye kullandım, aynı şekilde Mycey müslin bezler de hem salya için hem de terlediğinde veya önü ıslandığında hemen içine sokmak için de çok pratik;)
    Ceren

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen cerencim her gün yeni bir şey çıkıyor valla. Bu arada Mycey müslin bezleri de hamileyken seninle beraber almıştık zaten, sen tavsiye etmiştin bana :)

      Sil
  2. Peki nezaman bitti kusmalari


    YanıtlaSil